Magyar English Híreink (RSS 2.0)

Üdvözöljük a

Jelentés a CeBIT 2018 vásáron való magyar részvételről | MKIK

honlapján!

-

Tagozataink

Jelentés a CeBIT 2018 vásáron való magyar részvételről

Szerző: Béres László | 2018. július 5.

Magyarország Nagykövetsége, Berlin

 

A 2018-as CeBIT kiállításon Magyarország 400 m2-es standdal és 12 kiállítóval vett részt. A háromnapos expo ideje alatt előadásokkal és a standon tartott bemutatókkal várták az érdeklődőket. A tavalyi 200.000 látogatónál idén 80.000-rel kevesebben jöttek el, de a vásár egy nappal rövidebb volt. A megnyitó napján Deutsch Tamás miniszterelnöki biztos köszöntötte a vendégeket, valamint fogadta Mariya Gabriel biztost. Az új koncepciójú vásárt a szervezők alapvetően sikeresnek tartották, és jövőre hasonló módon kívánják megrendezni.

A megnyitón Achim Berg, a Bitkom elnöke a virtuális valóságot, a blockchaint és a platform ökonómiát emelte ki. A big data-t szintén kiemelkedő jelentőségűnek tartja, de az adatokat nem csak gyűjteni kell, hanem felhasználni is – ezt pedig a kormányoknak kell lehetővé tenni ahelyett, hogy akadályoznák azt. Mesterséges Intelligencia nincs megfelelő adatok nélkül. A 3D nyomtatás visszahozhatja a munkát Európába, amelyet idáig olcsó ázsiai munkaerő végzett. Az 5G területén minden adott, hogy Németország és Európa éllovas legyen. Egy felmérésük szerint a cégek 31%-a állítja, „nincs idejük” foglalkozni a digitalizációval és csak 24% invesztál direkt módon bele.

 

Anja Karliczek oktatásügyi miniszter az autóipart emelte ki: a gyártás, a car sharing és a digitális szolgáltatások terjedése mellett a behajtási tilalmak elkerülése a legfontosabb. Átadta az idei év innovációs díját is egy parkolást segítő közösségi hálózati alapokon nyugvó app fejlesztői csapatának.

 

Mariya Gabriel Biztos szerint egyedül egy ország sem tud lépést tartani a kihívásokkal, csak EU-szinten lehetséges ez. COM egy 9.2 milliárd eurós digitális programba fogja össze az európai terveket. A geoblocking eltörlése nem csak elvi kérdés, hanem alapja a digitális közöspiac megteremtésének. Felhívta a figyelmet, hogy a nemek eloszlása mennyire aránytalan a digitális iparban: mindössze a dolgozók 17%-a nő, amelyen javítani kell.

 

Peter Altmaier gazdasági miniszter a jövőben is az önálló CeBIT mellett tette le voksát. A mesterséges intelligencia lehetőségeit és helyzetét a Nokia vállalathoz hasonlította: az egykoron piacvezető cég nem ismerte fel időben az okostelefonok jelentőségét, és mások átvették a piacot. Ez nem fordulhat elő Európával és Németországgal az MI területén. Az adatbiztonsági rizikókat figyelembe kell venni, de ha ez a cselekvés rovására megy, azzal versenyképességi hátrány fog együtt járni. Nem csak szavakban, hanem tettekben is kezelni kell a digitalizáció kihívásait, a protekcionizmus és a büntetővámok nem vezetnek sehova.

 

A megnyitó napján a központi konferencia épületben nagyszínpadon zajlottak szakmai, és részben politikai előadások, pódiumbeszélgetések (pl. a szélessávú kiépítésről, a virtuális valóságról).

Kedden a magyar stand megnyitóján rövid köszöntőt mondott Deutsch Tamás, digitalizációért felelős miniszterelnöki biztos. Kiemelte, a vásáron való megjelenés költségei nem a „közpénz elköltése”, hanem befektetés a jövőbe, és amely becslések szerint a következő időszakban a 30-40-szeresét fogják a magyar gazdaság számára visszahozni. A hazai GDP 20%-át a digitális gazdaság állítja elő, így erős digitális gazdaságú országnak számít. A kormány tavaly, idén és reményei szerint jövőre is hasonló mértékű támogatással fog hozzájárulni a részvételhez. A standnál rövid látogatást tett Mariya Gabriel is. A nap során a jelenlévő magyar cégek is bemutatkoztak, valamint összesen nyolc színpadi előadással is részt vettek a heti programban.

 

A vásár vezetőségének részéről Andreas Gruchow az első visszajelzéseket pozitívnak értékelte. Noha az időjárás nem volt túl jó, a júniusi időpont és a késő esti fesztivál miatti hosszabb nyitva tartás a szabadtéri rendezvények miatt jó döntés volt. A nemzetköziség nőtt, a látogatók életkora azonban erősen lecsökkent: a legtöbben a huszonéves korosztályt képviselik. Hasonlóan, az expo háromnapos leszűkítése is bevált. A hétfői konferenciát 500 néző a helyszínen, míg további tizenhétezer online követte.

 

A vásár legsikeresebb helyszíne a Scale11 nevű, egész csarnokot elfoglaló start-up helyszín volt. Minden nap más nagyvállalat előtt (IBM, VW stb.) pitchelhettek a résztvevők, amely lehetőség automatikusan járt. A legjobbak később a vállalatoknál is megmutathatják magukat. Újdonság és nagy sikerű volt a pitch battle, ahol két start-up egymással versenyzett egyidőben egy közösségi vita keretében; valamint az újságírók előtt tartott pitch, amely más felkészültséget igényel. A korábbi száz helyett már 350 cég kapott itt helyet, amely nagyon jól illeszkedik az új koncepcióba. Öt évnél nem idősebb, és 50-nél kevesebb alkalmazottal rendelkező cégeknek biztosított a megjelenés. A csarnokban tematikus elrendezés mellett országos standok is megjelentek, pl. Luxemburg és Svájc is nemzeti standon mutatta be start-upjait.

A pénteki nyílt nap (Digital Friday) során nemzetközi blogger konferencia, KKV-kat célzó programok, játékos és játékfejlesztők találkozója, programozók és drónpilóták bemutatkozása szerepelt.

 

Készítette: dr. Wersényi György, KGA