Magyar English Híreink (RSS 2.0)

Üdvözöljük a

Büntetésre számíthat a Daimler legnagyobb kínai befektetője | MKIK

honlapján!

-

Tagozataink

Büntetésre számíthat a Daimler legnagyobb kínai befektetője

Szerző: Béres László | 2018. május 31.

Magyarország Nagykövetsége, Berlin

 

A német szövetségi tőzsdefelügyelet szerint eurómilliós nagyságrendű büntetés várhat a kínai Geely vállalatra, amiért a Daimlerben szerzett részesedését az előírtnál később jelentette be. A cég éppen most mutatta be 1,6 milliárd dolláros beruházását Kínában, ahol a német hobbiterepjárók konkurens modelljeit fogja gyártani. A Daimler mellett a VW-t is újabb vád érte: az új elnök, aki korábban a VW márkafelelős volt, nem értesítette időben befektetőit a dízel-válság okozta lehetséges költségekről.

2018. február 23-án reggel jelentették be, hogy a Geely-alapító Li Shufu 9,69% részesedést szerzett a Daimlerben. A majd 10%-nyi részesedést megszerzésének egy nap alatt levezénylése a német szövetségi tőzsdefelügyelet figyelmét is felkeltette, amely vizsgálatot indított, amelynek eredménye szerint már február 22-én jelenteni kellett volna a részesedés megszerzését. Vizsgálat tárgyát képezi, hogy ez miként hat a büntetés mértékére.

Az értékpapír-kereskedelemre vonatkozó törvény megszegéséért jogi személyek akár 10 millió euróra vagy az éves forgalom 5%-ra is büntethetők. A kínaiak nem tekintik magukat hibásnak, és szerintük 22-én még nem állt fenn saját és a közreműködő bank részéről sem jogi kötelezettség. A felügyeleti szerv kért egy kiegészítő jelentést, amelyet májusban kapott meg.

Egy május 8-i korrigált Daimler-jelentés szerint már február 22-én rendelkezésre álltak azok a kínai források, amelyek lehetővé tették a 10%-os részesedés megvásárlását, és mivel ez átlépi a jelentéshez szükséges 5%-ot, már akkor meg kellett volna tenni a jogszabályokban előírt bejelentéseket.

 

A tőzsdei felügyelet abban látja a szabályszegést, hogy a bankok részvényeket felvásárolva egyszerre adhatják tovább azokat egy befektetőnek, és ezzel fennáll a lehetőség, hogy a bank előre tudja a befektetője szándékát a felvásárlással. Ezért az ilyen eseteket a szerződéskötés előtt kötelesek jelenteni. A Daimler esetét követően a német kormány a jelentési kötelezettségre vonatkozó szabályokat felülvizsgálja. A CDU szakpolitikusa szigorítaná azokat a jobb átláthatóság érdekében.

 

Shufu nemrég 1,6 milliárdért épített gyárat Kínában, ahol az új, fiatalokat megcélzó járműveit gyártja majd Lynk&Co márkanév alatt. Európai beszállítók és robotok közreműködésével, európai dizájnnal építik a modelleket, amelyek ára a húszezer eurós nagyságrendben lesz, így komoly konkurenciát jelenthet a német prémiumgyártóknak.  

 

Nem csak a Daimler-befektetőt, de a VW-t is ismételt bírság fenyegeti. Az új elnöknek, akit idáig személyesen nem ért el a dízelbotrány, azt róják fel, a piacot manipulálta azzal, hogy befektetőinek nem jelezte a dízelbotrány lehetséges költségeit.  FBI-iratok szerint már az ügy kirobbanása előtt tájékoztatták arról, hogy mekkora költséget jelenthet ez a vállalatnak. Az egyik, jelenleg letartóztatásban lévő vezető Amerikában 18 milliárdos maximális büntetést becsült, amelyről a részvényeseket tájékoztatni kellett volna. A vállalat nem cáfolta az információt, de kifejtette, sokkal kisebb mértékűre becsülték a büntetést annál, mint amit a menedzser akkor feltételezett.

 

Készítette: dr. Wersényi György, KGA