Magyar English Híreink (RSS 2.0)

Üdvözöljük a

A dízelpiac ismét fellendül Németországban | MKIK

honlapján!

-

Tagozataink

A dízelpiac ismét fellendül Németországban

Szerző: Béres László | 2018. augusztus 13.

Magyarország Nagykövetsége, Berlin

 

Hároméves krízis után stabilizálódni látszik a dízelpiac Németországban. Fő oka az SUV szegmens erősödése és a gyártói garanciák bevezetése. Bár a kisautó-szegmensben nem lesznek dízelmotorok, a limuzinok, terepjárók és cégesflották ismét emelni fogják a dízelek részarányát az új autók eladásában. Idén először nőtt ismét az eladás, hosszútávon pedig 40% körüli piaci arányt várnak.

Sokáig úgy tűnt, a dízelnek Németországban nincs jövője. Ezt állította sok környezetvédő, politikus, míg a gyártók és a vásárlók épp az ellenkezőjét. Szakértők és tudósok is felhívták a figyelmet, környezetvédelmileg, energetikailag sem jött még el az e-mobilitás áttörésének az ideje, többféle alternatív hajtást is figyelembe kell venni a fejlesztések során. A politikai nyomás ellenére (visszahívások, dízel behajtási tilalom, autócsere-prémium) sem nőtt az e-járművek aránya lényegesen, a vásárlók továbbra sem veszik a drága, rövid hatótávolságú, sokáig töltendő, az akkumlátorok és az energiamix miatt káros autókat. Noha a dízelek aránya csökkent, helyette benzines modellekre váltottak. Ezt a váltást is csak a belengetett, majd nemrég valósággá váló behajtási tilalmaktól való félelem indikálta, nem pedig a meggyőződés.

 

A VW, amely a botrányban is a leginkább érintett, ez idő alatt is rekordnyereséget ért el, ismét a világ első számú gyártójává vált. 2017 első félévében 5,5 millió autót szállítottak ki, ez 7%-os növekedés tavalyhoz képest. Ez minden idők legjobb féléves eredménye, ismét nő a várakozási idő a rendelések során. Az új mini SUV-modellek nagyon sikeresek, a második negyedévben 38%-ra nőtt a dízel eladás aránya. Ez 6%-kal több, mint a dízelek országos piaci aránya, amely várhatólag az őszre ismét 35%-ra emelkedik. A többi német gyártó is prosperált, főleg a kínai piacnak köszönhetően. A BMW-nél is érezhetően nőtt a megrendelt dízelek száma.

 

Noha két város (Hamburg és Stuttgart) vezetett be korlátozásokat, ezeket a kritikusok hamar „szétszedték“. Egy országos és általánosan terjedő tilalmi trend, különösen az újabban vásárolt dízelek számára nem figyelhető meg. Ez megnyugtatja a vásárlókat, akik ismét kezdenek ilyen autókat vásárolni. A legnagyobb fejlődés továbbra is a terepjárók szegmensében mutatkozik: 42%-kal nőtt ez a piac a tavalyihoz képest. A nagyvállalati flották a gazdaságos üzemeltetés miatt továbbra is dízelmotorral rendelik járműveiket. A BMW továbbá olyan garanciát vállal, hogy visszaveszi a lízingelt járművet, ha behajtási tilalom alá esne. Bár erre nem került még sor sosem, az ajánlat jelzésértékű.

 

A Daimler is magabiztos a dízelkérdésben. Noha nemrég több százezer járművet kellett visszarendelni, az Euro 6d temp motorokkal szerelt autókban maximális a bizalom. Jelenleg 80% már ilyen motorral kerül eladásra.

 

A Bosch nemrég bejelentett új dízeltechnológiája már ma kilométerenként 13 mg-os rekordmutatót tesz lehetővé az előírás szerinti mérés során. Ez körülbelül a 2020 után engedélyezett nitrogénoxid-kibocsátási határérték tizede. Az eredményeket a befecskendezési technika, egy új fejlesztésű levegőrendszer és az intelligens hőmenedzsment átgondolt kombinációja tette lehetővé. A megoldás különlegessége a már rendelkezésre álló technikát fejlesztették tovább, így nem volt szükség újabb, költségnövelő komponensekre, valamint a megoldás szinte azonnal hozzáférhető.

 

Bár a kisautó szegmensből el fog tűnni a dízel, a SUV és limuzin osztályoknál megmarad – így feltehetőleg a korábbi 50%-os piaci arány nem lesz elérhető. A várakozások 40% körüli értéket mutatnak. Szakértők nincsenek meglepve a trendeken, várható volt a dízel újraéledése. A mostani számok ezt vetítik előre, de még korai a „nagy visszatérést“ kikiáltani. 2021-re minden gyártónak be kell tartani az EU-előírást (átlagosan 95 g/km CO2), amely dízel nélkül nem megvalósítható.

 

Németországban a 2017 első negyedévhez képest (10324), idén már 17549 e-autót helyzetek forgalomba. A hibrideket is beleszámítva, 2017-ben 55 ezer körüli akkumulátorral rendelkező jármű került forgalomba, amely duplája az előző évinek, de elhanyagolható a belső égésű motorokhoz képest. Az akkumlátorok kb. 1000 töltés után érezhetően veszítenek teljesítményükből, 30e km futás után már számolni lehet az egyébként is csekély hatótáv csökkenésével. Az akkuk szállítása is komplikált, drága, mivel az azbeszttel egy besorolású veszélyes hulladéknak számít. Ha erre nem lesz megoldás, az a Li-ion akkuk végét fogja jelenteni (amelyhez a lítium és a kobalt egyébként is nehezen beszerezhető nyersanyag). Elméletileg lehetőség van az akkuk majdnem 100%-os reciklálására, de ez olyan drága, hogy a nyersanyagot olcsóbban lehet beszerezni. Ezért csak a törvényileg meghatározott minimum mennyiséget hasznosítják újra.

 

Készítette: dr. Wersényi György, KGA