Magyar English Híreink (RSS 2.0)

Üdvözöljük a

A dízel járművekre vonatkozó első közlekedési korlátozás Hamburgban 2018. május 31-től | MKIK

honlapján!

-

Tagozataink

A dízel járművekre vonatkozó első közlekedési korlátozás Hamburgban 2018. május 31-től

Szerző: Béres László | 2018. május 31.

Magyarország Nagykövetsége, Berlin

 

A közigazgatási bírósági ítéletekből fakadó behajtási tilalomra vonatkozó lehetőséget Németországban elsőként Hamburg városállama vezette be, 2018. május 31-től korlátozva a dízelüzemű járművek közlekedését a város két pontján. A két – összesen alig több mint 2 kilométeres – útszakaszra vonatkozó közlekedési tilalom olyan dízeljárműveket érint, amelyek nem felelnek meg az EURO 6-os kibocsátási normáknak. A vörös-zöld koalícióban vezetett városban ellentmondásos reakciókat váltott ki a korlátozás: a kritikusok a rövid szakaszra, és a város károsanyag kibocsátási határértékek túllépéséért sokkal inkább felelős dízel meghajtású hajókra hivatkozva nevezik abszurdnak a döntést, az érintett utcákban lakók a behajtási tilalom alóli kivételek sokaságát kifogásolják, míg a behajtási tilalomért küzdő Környezet- és Természetvédelmi Szövetség (BUND) kevesli a lezárt útszakaszokat, és messzebb menő intézkedéseket vár el.

A rendőrség bejelentette, nem rendelkezik kapacitással a tilalom betartásának ellenőrzésére. A sajátos német politikai, jogi és lélektani környezetet alapul véve nehezen kiszámítható, hogy ez a lokális precedens miként hat ki a további folyamatokra.

 

A forgalomkorlátozás oka a Hanza-város légszennyeződésének megemelkedett mértéke. A korlátozást forgalomelterelésekkel igyekeznek megoldani Hamburg-Altona északi városrészében: a Max-Brauer-Allee 580 méteres szakasza, illetve a Stresemannstraße 1,6 kilométer hosszú szakasza kerül lezárásra a dízeljárművek elől. Utóbbit azonban csak a régebbi típusú dízelmeghajtású teherforgalmi járművek elől zárják le. A tilalom alól kivételt képeznek a sürgősségi betegellátási szolgálatok, a tűzoltó szolgálatok valamint a lakosságot ellátó szolgáltatók járművei, valamint a helyi lakosság saját és az ott lakókat látogatók gépjárművei.

 

A Gépjárművezetési Szövetségi Hivatal (Kraftfahrt Bundesamt – KBA) Hamburgban ez év elején

összesen 264.406 üzembe helyezett dízeljárművet tartott nyilván. Ebből 96.356 jármű felel meg az EURO 6-os normáknak, 80.803 az EURO 5-ös normáknak. Az összes többi csak az EURO 4-es vagy ennél alacsonyabb szintű kategóriának felel meg.

 

A Környezet- és Természetvédelmi Szövetség (BUND) szóvivője, Paul Schmid szerint a hamburgi közlekedési tilalom ugyan jó kezdet, de nem lesz célravezető: „Olyan országos közlekedési tilalomra lenne szükség, amely az embereknek kedvez és nem a mérőállomásoknak” – követeli Schmid.

 

A szövetség egy úgy nevezett „kék matrica” bevezetését szorgalmazza azzal a céllal, hogy országos méretben is alkalmazható legyen a gyakorlatban a tiltó rendelkezés. „Szükség van egy olyan környezetvédelmi zónára, melyen belül érvényesíthető a nitrogénoxid-tilalom (NO2)”.

A szövetség jelenleg azt vizsgálja, hogy lehetséges-e Hamburgban további jogi lépéseket tenni a levegő tisztaságának javítása érdekében.

 

Készítette: dr. Schlapp-Kiss Györgyi nk. tanácsos, Szászi Orsolya külgazdasági referens